ابتدا ببینیم لوگو چیست و سپس به برنامه ریزی طراحی لوگو بپردازیم :
لوگو یک علامت گرافیکی ، نشان ، نماد یا نام تلطیف شده است که برای شناسایی یک شرکت ، سازمان ، محصول یا برند استفاده می شود . که ممکن است به شکل یک طرح انتزاعی یا مجازی باشد ، یا اگر دارای برند تجاری بزرگی باشد به عنوان یک نسخه تلطیف شده از نام شرکت ارائه می شود .
لوگوها ها به بخشی جدایی ناپذیر از هویت برند شرکت ها تبدیل شده اند . یک لوگو به طور گسترده و بلافاصله شناخته شده یک دارایی نامشهود ارزشمند برای یک شرکت است و در بیشتر موارد برای محافظت از مالکیت معنوی مارک تجاری می شود.آرم نمادی بصری است که برای شناسایی فوری یک شرکت ، سازمان ، محصول یا مارک استفاده می شود.
آرم ها ممکن است نام موجودی را که با حروف نوشته شده است نشان دهند یا ممکن است طرح های انتزاعی باشند ، مانند نوار نایک.
برخی از آرم ها حاوی پیام پنهان هستند ، به عنوان مثال ، ناظران مشتاق متوجه می شوند که نشان فدرال اکسپرس حاوی یک شکل فلش سفید است ، در فضای منفی بین حروف E و X ، به عنوان نماد دقت تحویل.
آرم ها قسمت مهمی از هویت یک برند هستند و آرم های فوری قابل تشخیص برای یک شرکت املاک ارزشمندی هستند.
آرم ها دارای مالکیت معنوی هستند که تحت قانون مارک تجاری محافظت می شوند.
برخی از شرکت ها با معروف ترین آرم ها کوکا کولا ، مک دونالد ، نایک ، استارباکس ، اپل و مرسدس بنز هستند.
لوگو برای شناسایی بصری یک شرکت است. این لوگو می تواند حاوی نام شرکت باشد یا فقط نمایشی بصری باشد. لوگو یک شرکت اغلب روی هر جنبه کاری با آن مربوط می شود: روی کالاهایی که می فروشد ، در تبلیغات ، در معاملات اسپانسر یا… یک لوگو به این منظور است که به سرعت و با جذابیت توجه یک فرد را به شرکت جلب می کند.
در حالی که آرم ها به رسمیت شناختن فوری مارک تجاری است ، برخی هوشمندانه پیام های پنهانی را حفظ می کنند که فقط مصرف کنندگان چشم عقاب ممکن است آن را ببینند. آرم شرکت تحویل بسته FedEx را در نظر بگیرید. مطالعه دقیق آرم نشان می دهد که فضای منفی بین حروف E و X یک پیکان را نشان می دهد ، که نشان دهنده دقت تحویل و پویایی تجاری آینده نگر است. نمونه دیگری در آرم رستوران وندی وجود دارد. خطوط یقه بلوز وندی کلمه “مادر” را نشان می دهد تا احساسی دلباز را نشان دهد.
استفاده از رنگ عنصر مهمی در طراحی لوگو است. با توجه به درک بصری انسان ، رنگ و کنتراست برای تشخیص جزئیات بصری بسیار مهم است. اکثریت قریب به اتفاق مصرف کنندگان تمایل دارند که رنگهای مختلف و ترکیب رنگهای مختلف را با معانی مختلف مرتبط کنند. به عنوان نمونه ، مثلا در ایران ، طرح های رنگی قرمز ، سفید و سبز احساس وطن پرستی را برمی انگیزد .
برنامه ریزی و بررسی دقیق برای ایجاد یک آرم انجام می شود و هنگامی که این آرم به خوبی شناخته شد ، شرکت ها از استفاده از آن محافظت می کنند ، زیرا مستقیماً با خود شرکت در ارتباط است. آرم ها مالکیت معنوی هستند و طبق قانون علامت تجاری محافظت می شوند.